Fundusz remontowy w wspólnocie mieszkaniowej to wyodrębniona część budżetu, która ma pokrywać tą część kosztów zarządu, która jest związana z remontami części wspólnych nieruchomości (np. remont dachu, windy, termoizolacja budynku, malowanie ścian czy wymiana okien i drzwi na klatkach schodowych.
Prawo nie reguluje wprost zasad funkcjonowania funduszu remontowego ani też nie wymusza obowiązku jego tworzenia.
Jednak w sposób pośredni art. 13 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali określa obowiązek właścicieli lokali jakim jest uczestnictwo w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Z kolei art. 14 precyzuje, że jednym z kosztów zarządu związane z utrzymaniem nieruchomości wspólnej są wydatki poniesione na remonty.
Co można finansować z funduszu remontowego?
Pieniądze zebrane w ramach funduszu remontowego wspólnoty mieszkaniowej można przeznaczyć na działania takie jak:
- termomodernizacja budynku,
- odwilgocenie lub osuszenie fundamentów,
- remont dachu, komina, systemów wentylacyjnych,
- remont strychu,
- remont suszarni lub pralni,
- wymianę stolarki okiennej i drzwiowej na klatce schodowej,
- wymianę instalacji gazowej, elektrycznej, kanalizacyjnej,
- zagospodarowanie terenu, należącego do wspólnoty, na zewnątrz budynku,
- remont korytarza z piwnicami lub wspólnej hali garażowej.
Jak powstaje fundusz remontowy w wspólnocie mieszkaniowej?
Fundusz remontowy w wspólnocie mieszkaniowej musi zostać powołany odpowiednią uchwałą właścicieli, gdyż jest to czynność przekraczająca zakres zwykłego zarządu. W małej wspólnocie aby uchwalić fundusz remontowy muszą zgodzić się na to jednomyślnie wszyscy właściciele. Jeśli któryś z nich nie wyrazi zgody, właściciele, którzy posiadają łącznie przynajmniej połowę udziałów w nieruchomości, mogą domagać się rozstrzygnięcia takiej sprawy przez sąd.
W dużych wspólnotach mieszkaniowych, uchwałę o powstaniu funduszu remontowego przyjmuje się większością głosów liczoną według wielkości udziałów w nieruchomości lub w systemie jeden właściciel równa się jeden głos.
Jak obliczyć stawki na fundusz remontowy w wspólnocie mieszkaniowej?
Składka na fundusz remontowy ustalana jest dla każdego właściciela lokalu proporcjonalnie do posiadanego przez niego udziału w nieruchomości wspólnej. Jest to jedynym zgodnym z prawem sposób wyliczania składki na fundusz remontowy. Nie jest zgodne z prawem obliczanie składki w oparciu o powierzchnię użytkową mieszkania, ponieważ nie zawsze udziały w nieruchomości są ściśle powiązane z powierzchnią lokalu. Nie można zatem również ustalić jednakowej składki dla każdego mieszkania.
Dla osób, które chciałyby skorzystać z gotowego arkusza, który wylicza stawki automatycznie -przygotowaliśmy odpowiedni plik Excel (XLSX), który wykonana za nas wszelkie obliczenia. Poniżej przykład arkusza, który wylicza samodzielnie stawkę na fundusz remontowy dla 1% udział miesięcznie.
FUNDUSZ REMONTOWY | |||
Zaliczka miesięczna / 1 udział | Lokale mieszkalne | zł / m-c /udział | rocznie [zł] |
9,00 | 8 996,40 | ||
Zaliczka miesięczna / 1 udział | Lokale użytkowe (usługowe) | zł / m-c /udział | rocznie [zł] |
14,99 | 3 003,60 | ||
Suma wpłat jaką chcemy uzyskać na fundusz remontowy w danym roku: | 12 000,00 |
Arkusz kalkulacyjny, w którym edytujemy tylko pola zaznaczone na pomarańczowo wedle naszych potrzeb, można pobrać wraz z szablonami wielu innych przydatnych dokumentów na poniższej stronie internetowej:
Zarządzanie funduszem remontowym
Zarząd nie może samodzielnie dysponować środkami zgromadzonymi w ramach funduszu remontowego. Wszelkie czynności podejmowane w ramach funduszu remontowego przekraczają zakres zwykłego zarządu i wymagają formy uchwały. Uchwała właścicieli jest również wymagana w przypadku dalszych etapów związanych z wydatkowaniem środków z funduszu remontowego, takich jak:
- decyzja o zleceniu prac budowlanych,
- wybór wykonawcy,
- zaakceptowanie kosztorysu,
- rozliczenie prac.