Zebrania wspólnoty mieszkaniowej

Zebranie właścicieli wspólnoty mieszkaniowej może zostać zwołane przez Zarząd lub Zarządcę, ale dopuszcza się również zwołanie zebrania na wniosek właścicieli lokali dysponujących co najmniej 1/10 udziałów w nieruchomości wspólnej.

Zebrania wspólnoty

Aby zebranie zostało prawidłowo zwołane muszą zostać spełnione pewne warunki:

  • zawiadomienie o zebraniu należy dostarczyć właścicielom co najmniej tydzień przed datą planowanego spotkania (art. 32 ust. 1 ustawy o własności lokali).
  • zawiadomienie o zebraniu wspólnoty mieszkaniowej powinno mieć formę pisemną (nie zaleca się dokonywać zaproszenia telefonicznie ani mailowo); możliwe jest powiadamianie właścicieli o zebraniu za pomocą poczty elektronicznej bądź w inny sposób, jeśli wcześniej wspólnota poczyniła takie ustalenia i obowiązują one tylko w jej ramach.
  • zaproszenie powinno być kierowane do właściciela lokalu.
  • zaproszenie powinno być podpisane przez Zarząd/Zarządcę.
  • wysyłka zaproszenia powinna być dokonana listem poleconym, gdyż wtedy posiadamy stosowne potwierdzenie.
  • zawiadomienie o zebraniu powinno zawierać informacje o dniu, godzinie i miejscu zebrania; ponadto należy dołączyć porządek zebrania z listą tematów, które będą poruszane na spotkaniu; jeśli są przewidziane głosowania nad uchwałami, należy dołączyć do zawiadomienia treść dokumentów, by właściciele mogli wcześniej zapoznać się z projektami uchwał.

Jeśli nie dopełnimy powyższych warunków nie oznacza to, że ustalenia podjęte na zebraniu są nieważne. Jednak fakt taki może posłużyć jako argument do unieważnienia ustaleń w sytuacji, gdy któryś z niezadowolonych ze zmian właścicieli postanowi zaskarżyć ważność poszczególnych uchwał.

Omówimy teraz kolejno poszczególne punkty niemal każdego zebrania wspólnoty mieszkaniowej:

Otwarcia zebrania powinna dokonać osoba, która zwołała zebranie lub jej przedstawiciel. Na początku zebrania należy stwierdzić czy zebranie zostało zwołane w sposób prawidłowy oraz czy jest obecna większość właścicieli (lub ich pełnomocników), aby stwierdzić czy zebranie jest zdolne do podejmowania uchwał. Należy wybrać również przewodniczącego, sekretarza i/lub protokolanta zebrania. Następnie przewodniczący powinien przyjąć porządek zebrania.

2. Lista obecności

Obecni na zebraniu powinni się wpisać na listę obecności. Wzór takiej listy dostępny jest do pobrania tutaj.

3. Projekty uchwał

Następnie przewodniczący zebrania powinien kolejno realizować sprawy zawarte w porządku zabrania, a jeśli jest konieczność to przeprowadza głosowanie nad projektorami uchwał. Przykłady podstawowych projektów uchwał dostępne są do pobrania tutaj.

4. Karty do głosowania

Jeśli na zebraniu prowadzone jest głosowanie nad projektami uchwał konieczne jest przygotowanie karty do głosowania dla każdego właściciela. Wzór takiej karty dostępny jest do pobrania tutaj.

5. Protokoły z zebrania

Po zakończeniu zebrania Zarząd/Zarządca zobowiązany jest wykonania podjętych uchwał oraz utworzenia protokołu z opisem przebiegu zebrania. Wzór takiego protokołu dostępny jest do pobrania tutaj.

Pobierz gotowe wzory dokumentów niezbędnych do przygotowania zebrania wspólnoty mieszkaniowej.

Szablony dokumentów dla wspólnot mieszkaniowych

79,00  (z VAT)

Gotowe do użycia szablony uchwał, protokołów i innych dokumentów niezbędnych w prowadzeniu wspólnoty mieszkniowej (wystarczy wpisać podstawowe dane o wspólnocie w wykropkowane miejsca). Gotowe szablony dokumentów dla wspólnot mieszkaniowych ułatwią Ci codzienne działania administracyjne. Pobierz teraz, aby uprościć swoją pracę i zapewnić łatwiejsze funkcjonowanie wspólnoty! Część szablonów można zobaczyć w galerii zdjęć, zaś pełny spis…

Shopping Cart
Scroll to Top