Pierwsze zebranie wspólnoty mieszkaniowej

Zebrania wspólnoty mieszkaniowej co do zasady zwołuje zarząd, ale jeśli wspólnota jeszcze nie ma wybranego zarządu, pierwsze zebranie wspólnoty mieszkaniowej może zwołać każdy członek wspólnoty, w terminie dogodnym dla wszystkich właścicieli lokali. Należy w formie pisemnej zawiadomić lokatorów o pierwszym zebraniu minimum tydzień przed wyznaczoną datą, podając godzinę, miejsce oraz porządek obrad.

Na pierwszym zebraniu wspólnoty mieszkaniowej (organizacyjnym) członkowie powinni dokonać następujących czynności:

  • powołać zarząd wspólnoty,
  • uchwalić statut i regulamin wspólnoty mieszkaniowej oraz ustalić wysokości opłat na pokrycie kosztów zarządu nieruchomością wspólną.
Pierwsze zebranie wspólnoty mieszkaniowej

Powołanie zarządu wspólnoty mieszkaniowej

Wedle przepisów ustawy o własności lokali, jeśli w skład wspólnoty wchodzi powyżej siedmiu lokali, to wyznaczenie zarządu jest obowiązkiem. Małe wspólnoty mogą powołać zarząd, ale nie mają takiego obowiązku – wówczas decyzje zgodnie z prawem są podejmowane przez ogół właścicieli na zasadach większości głosów.

Zarząd w praktyce to organ, w którego skład zazwyczaj wchodzą osoby fizyczne (zarząd właścicielski) – mogą być to właściciele lokali, także osoby spoza danej wspólnoty. Przepisy nie określają minimalnej ani maksymalnej liczby członków zarządu wspólnoty. Oznacza to, że zarząd może być jednoosobowy lub wieloosobowy, a liczba członków zarządu wieloosobowego zależy tylko i wyłącznie od decyzji wspólnoty.

Jeśli wspólnota mieszkaniowa zdecyduje się powołać zarząd, konieczne jest podjęcie odpowiedniej uchwały. Aby tego dokonać należy zwołać pierwsze zebranie wspólnoty mieszkaniowej (organizacyjne). Może tego dokonać każdy członek wspólnoty, w terminie dogodnym dla wszystkich właścicieli mieszkań. Ważne, aby zawiadomić lokatorów o pierwszym zebraniu minimum tydzień przed wyznaczoną datą, w formie pisemnej, podając miejsce, godzinę oraz porządek obrad.

Pobierz wzór uchwały o wyborze zarządu wspólnoty mieszkaniowej.

Podjęcie podstawowych uchwał

Na pierwszym zebraniu wspólnoty mieszkaniowej powinny zostać podjęte również inne uchwały regulujące podstawowe zasady jej funkcjonowania, tj.:

  • uchwała o statusie wspólnoty mieszkaniowej,
  • uchwała o regulaminie porządku domowego,
  • uchwała o planie gospodarczym na dany rok (m.in. o wysokości miesięcznych zaliczek na bieżące opłaty),
  • uchwała o utworzeniu funduszu remontowego.

Wzory wszystkich powyższych uchwał możesz uzyskać z przygotowanymi przez nas szablonami dokumentów dla wspólnot mieszkaniowych.

Nad powyższymi uchwałami głosują zebrani właściciele mieszkań podczas zebrania wspólnoty, liczy się wówczas większość głosów właścicieli lokali, ustalana na podstawie wielkości udziałów, chyba że w umowie lub w uchwale podjętej w tym samym trybie postanowiono, że w określonej sprawie na każdego właściciela przypada jeden głos.

Jeśli któraś z podjętych uchwał jest niezgodna z prawem lub w inny sposób godzi w interesy właściciela, każdy z członków wspólnoty może zaskarżyć uchwałę do sądu.

Jeśli mamy już wybrany zarząd możemy przystąpić do składania wniosku o REGON. Jak to zrobić dowiesz się krok po kroku w poniższym artykule:

REGON w wspólnocie mieszkaniowej

Shopping Cart
Scroll to Top